Archief

‘Alleen bij hardlopen gebruik ik alle spieren’, zei ze ….

Afgelopen weekend had ik een ‘midwintertoernooi’. Bijna 2 jaar had ik niet meer gekorfbald en ging het veld weer in. Ik vond het erg leuk en gezellig! Na afloop sprak ik met twee oud-vakgenoten over o.a. sport.

Hij, 41 jaar en in de laatste maanden 20 kilo afgevallen, vond het weer heerlijk om te korfballen. Zij, rond de 50, deed naast korfbal ook aan hardlopen. Erg fijn, ze sporten beiden nog naar harte lust!, dacht ik bij mezelf.

‘Vroeger had ik een ‘broertje dood’ aan hardlopen maar nu vind ik het geweldig. En het is de enige sport waarbij ik alle spieren gebruik, verteld ze.’

Ik reageerde enigszins verontwaardigd. Ik sport al ongeveer vier jaar niet meer. Sinds een kleine twee jaar beweeg ik van top tot teen en vice versa, met Ismakogie.

‘Isma-wat?’ Ismakogie, het is een houding- en bewegingsleer waarbij je bewust beter beweegt in het dagelijks leven. Als ik nu mijn tenen beweeg zie je dat terug in mijn gezicht. Ik heb amper nog een buikje en mijn gezichtsspieren zijn versterkt. En toen … was ik haar kwijt in mijn verhaal.

Ik had haar graag nog het volgende willen vertellen, dus maar in mijn blog:

Voor de studie heb ik een scriptie geschreven. Input hiervoor was o.a. het boek ‘Anatomy Trains – Myofascial Meridians for Manual and Movement Therapists’. Hierin beschrijft Thomas W. Myers 12 meridianen die bestaan uit fascie en spieren. Eigenlijk heeft iedereen deze spierkettingen. En iedereen gebruikt zijn spieren op zijn/haar manier. Ze zijn dan ook ontwikkeld op de manier zoals jij ze gebruikt. Dat wat je niet gebruikt takelt af!

Anne Seidel de grondlegster van Ismakogie was daar ook achter gekomen en spreekt over ‘Ganzkörperdurchzug’ of ‘Zug und Gegenzug’. Tijdens de anatomie en fysiologie studie werd haar de wonderlijke samenhang duidelijk tussen de mimische spieren van het gezicht en de skeletspieren van het lichaam. De manier waarop jij je spieren gebruikt, bepaald of je al je spieren gebruikt. Ben jij je bewust van welke spier je gebruikt? Ismakogie activeert bij iedere beweging het hele lichaam, met minimale krachtsinspanning. De bewegingen richten zich vooral op de dieper gelegen spieren.

Veel klachten in je lichaam ontstaan door een slecht fundament van je lichaam, je voeten.

Ik kan me zo voorstellen dat je ook ‘kwaliteit’ in lopen hebt. Hoe zet jij je voet neer? Wikkel je deze af van buitenkant hiel, laterale zijde van de voet naar kleine teensteunpunt, grote teensteunpunt en zet je af met je grote teen? Of loop je alleen op je voorvoeten? Je veroorzaakt hierdoor scheefgroei of een doorgezakte voorvoet. Waardoor je minder ontwikkelde bekkenbodemspieren hebt; een middenrif dat in de verdrukking kan komen en je hierdoor minder goed adem haalt. Of zelfs een onderkin hebt. Je lichaam vertelt het me….