Archief

Avocado’s zijn gezond

Sinds een aantal weken eet ik het iedere middag als lunch: ‘Guacamole op een rijstwafel’. En ik zie de veranderingen van mijn huid en haar. Het basisingrediënt van guacamole is de avocado. Avocado’s zijn gezond en erg lekker, moet ik zeggen.
Een avocado is een vrucht die erg veel gezondheidsvoordelen met zich meebrengt. In dit artikel zal ik het een en ander hierover uitleggen. Eerst even een kleine stukje geschiedenis van deze vrucht.

Oorsprong van avocado

De Azteken noemden de avocado het ‘fruit van de goden’. De Maya’s geloofden dat de vrucht een afrodisiacum was. Wij noemen de vrucht ook wel ‘advocaatpeer’.
Een avocado is niet alleen een vrucht, zo heet ook de boom waar deze vrucht aan groeit. Een van de belangrijkste exportlanden van de avocado is Mexico.

Waarom is de avocado zo gezond?

Hoe je ze ook noemt, dat avocado’s gezond zijn is zeker. De groene vrucht uit Centraal Amerika bestaat uit 30% gezonde vetten. Dit helpt het slechte cholesterol (LDL) te verlagen zonder het goede cholesterol aan te tasten (HDL); net als olijfolie dat doet. Bovendien zit de vrucht vol met vezels (10 gram), vitamines en mineralen, waaronder een enorme hoeveelheid aan kalium, wat beschermt tegen hartfalen, een hoge bloeddruk en beroertes. De vezels bieden een goede bescherming tegen darmkanker.

Zoals je in onderstaand overzicht kunt zien, zit een avocado vol met goede vitaminen en mineralen:

Wat zit er in avocado? (per 100 gram)
Kcal 199
Vitamine C 6 mg
Natrium 3 mg
Kalium 377 mg
Calcium 11 mg
Fosfor 39 mg

Naast het feit dat het lekker is, bevat het een van de beste kwaliteiten omega 3 vetten. Het zorgt ervoor dat je huid sterker wordt. Het gaat rimpels tegen en gaat natuurlijk haaruitval tegen.

Nog een belangrijke weetje: Het is wetenschappelijk bewezen dat wanneer je regelmatig een avocado eet dat dit je huid zal verjongeren. Avocado’s hebben dus eigenlijk een soort van anti-aging effect op je huid. De avocado wordt tegenwoordig ook in verschillende gezichtsproducten gebruikt. Dit bevestigd dat deze vrucht erg goed voor je is. Je kunt natuurlijk een creme smeren, echter het eten van voedingsmiddelen is beter dan deze binnen te krijgen via supplementen of een creme.

Conclusie

Wil jij een gezonde levensstijl aanhouden en er zo min mogelijk moeite voor doen? Het meeste simpele wat je kunt doen is om altijd een aantal avocado’s in de fruitmand te hebben liggen. Elke dag deze vrucht eten is overbodig, maar 2 tot 3 keer per week kun je volgens mij goed volhouden…

Mijn guacamole recept

Een aantal jaren geleden vond ik de stukken avocado die ik aantrof in een maaltijdsalade niet lekker. En een tijd lang heb ik ze niet gegeten. Maar na mijn vakantie in Mexico heb ik een heerlijk recept voor guacamole mee naar huis genomen. Heb er iets aan gewijzigd en ben er ‘verslaafd’ aan geraakt.

Ingrediënten:

  • 1 rijpe avocado, een rijpe avocado voelt zacht rond de steelaanzet en heeft zacht romig geel/groen vruchtvlees met een ietwat nootachtige smaak
  • Het vruchtvlees van 1 tomaat, dus geen sap en pitjes
  • 1 rood uitje
  • Een aantal druppels limoensap (het liefst vers)
  • Peper en zeezout

Prak de rijpe avocado fijn met een vork. Snijd het vruchtvlees van de tomaat in stukjes. Snijd de ui. Roer dit alles door elkaar met de citroensap, peper en zeezout. Smeer vervolgens meerdere rijstwafels in met de guacamole. Avocado, een bom van goede vitaminen en mineralen wat ook nog eens lekker smaakt. Wat willen we nog meer? Eet smakelijk!

Heb je nog aanvullingen? Laat me dit dan weten, ik zal deze dan op de blog plaatsen.