Archief

Beweging geeft je immuunsysteem een oppepper

In het artikel ‘Je gezondheid is je grootste goed’ schreef ik over Detoxen, het reinigen van je fysieke en mentale lichaam.
Het reinigen kun je extra ondersteunen door licht te bewegen. Beweging geeft je immuunsysteem een oppepper. Vooral je lymfesysteem is van essentieel belang voor het afvoeren van toxinen.
Wist je dat je driemaal zoveel lymfevocht in je lichaam hebt als bloed? Dit lymfesysteem heeft echter geen eigen pomp, zoals het bloedvatenstelsel dat wel heeft in de vorm van het hart. Als het lymfevocht onder invloed van de zwaartekracht naar beneden zakt, kan het niet uit zichzelf weer naar boven stromen. Er zijn maar twee manieren waarop lymfevocht kan gaan circuleren in het lichaam:

  • Bewegen: waardoor onder invloed van spiersamentrekking het lymfevocht langzaam naar boven wordt gestuwd
  • Buikademhaling: doordat de grootste ademhalingsspier van het lichaam, het middenrif, soepel kan bewegen, ontstaat er een soort vacuüm dat ervoor zorgt dat lymfevocht naar boven toe wordt aangezogen

Als je lichamelijk actief bent, stimuleer je dus spiersamentrekking en een optimale ademhaling onder alle omstandigheden.
Overdrijf niet met sporten, want overmatige lichaamsbeweging kan juist het tegenovergestelde effect hebben op ons immuunsysteem. Overmatig sporten kan dus weer schadelijk zijn voor je gezondheid. Een halfuur per dag bewegen is al voldoende om je immuunsysteem optimaal te activeren.

Ismakogiebewegingen die helpen bij het circuleren van lymfevocht

Ga makkelijk zitten en plaats beide voeten plat op de grond. De rug is recht, het bekken op de zitbeenknobbels, de knieën in een hoek van 90 graden. De schouders zijn ontspannen en de kaken los. De tong ligt los in de mond. Je kunt nu beginnen met de bewegingen:

  • Til de hielen van de grond en laat ze weer teruggaan.
  • Til de voorvoeten van de grond en laat ze weer teruggaan naar de grond.
  • Wissel af door eerst de hielen van de grond te tillen en terug te laten gaan. Doe dit vervolgens met de voorvoeten.

En een ademhalingsoefening:

Ga makkelijk zitten. Ga voor jezelf na waar de adembeweging op dit moment het sterkst voelbaar is: in de buik, de borst, de flanken? Adem nu iets langer uit dan gewoonlijk. Met de uitademing is de gedachte heel simpel: ik adem uit. Wacht nu een paar seconden totdat het lichaam zelf aangeeft dat het weer zuurstof nodig heeft. En terwijl je inademt zeg je tegen jezelf: ik adem in.
Plezierige bijkomstigheid: Het eenvoudig volgen van de ademhaling is al rustgevend.