Archief

Waarom beweging?

Ons lichaam is gebouwd om te bewegen. Beweging is goed voor de mens. Het houdt de spieren en gewrichten soepel, vergroot ons uithoudingsvermogen en ook onze weerstand tegen ziekten. Het is eveneens belangrijk voor onze hart- en bloedvaten.

LEVEN = BEWEGEN!

e-magazine Actief zitten

Vul hieronder je gegevens in en ontvang direct                                               het gratis e-magazine ‘Actief zitten’
in je mailbox!

Voornaam

Achternaam

Email

 

 

 

 

Ismakogie, de vitaliteitsmethode gericht op een betere, gezondere en mooiere lichaamshouding:

  • is ontwikkeld voor mensen die graag fit en vitaal willen worden of blijven
  • herinnert het lichaam hoe natuurlijk goed te bewegen
  • is goed voor spieren en gewrichten, bloedsomloop en lymfestroom
  • brengt door beweging geest en lichaam in balans

Door middel van het uitoefenen van diverse sporten willen wij weer soepel en in conditie komen. Nu is niet iedereen in staat om te sporten. Ook niet iedereen heeft tijd voor en zin in (team)sport. Nu komt Ismakogie in beeld: Ismakogie is een rustige, zachte bewegingsmethode, die alle spieren bereikt en oefenstof geeft. En ook handvatten om in het dagelijks leven beter te bewegen. De bewegingen kunnen ook makkelijk gedurende de dag op ieder gewenst moment gedaan worden. Apparatuur en speciale kleding zijn niet nodig. Je kunt dit écht op ieder moment van de dag doen! Bijvoorbeeld achter het winkelwagentje in de rij bij de supermarkt; wachtend op de trein of bus die (weer eens) te laat is óf als je aan het werk bent al zittend op een stoel. Zo train je al je kleine spieren en niemand die dat ziet!, geweldig toch?

Door Ismakogie lukt het spieren te beïnvloeden, waardoor de harmonie in houding en beweging zal terugkeren. Een goede houding is een goede gewoonte die bijdraagt aan het welbevinden van het individu. De bouw en de functie van het lichaam dragen voldoende mogelijkheden in zich om een goede houding aan te nemen en in stand te houden. Omgekeerd is het zo dat een slechte houding een slechte gewoonte is. En helaas komt deze vrij vaak voor. Als een foutieve houding slechts een esthetisch probleem zou zijn, zou de bezorgdheid beperkt kunnen blijven tot ongerustheid over hoe men er uit ziet. Een langdurig aangehouden foutieve houding kan leiden tot ongemak, pijn of stoornissen. Kortom: Lichamelijke klachten kunnen in veel gevallen voorkomen worden door een goede houding.

Anne Seidel

Ismakogie is ontwikkeld door de Weense Professor Anne Seidel (1900-1997). In het dagelijkse leven was zij o.a. schoonheidsspecialiste. Zij ontdekte dat, als haar vrouwelijke cliënten mooi waren opgemaakt en zij vervolgens uit de behandelstoel stapten, de dames hun mooiheid verloren. Bij nader onderzoek kwam dit vooral omdat hun houding niet juist was. Zij ging anatomie studeren en kwam uit bij de voeten ….

Ismakogie laat zich als volgt vertalen (door Carine Engelen; vertaler van vele Ismakogieboeken): ‘Door intensief samenspel van alle willekeurige spieren de manier ontdekken om altijd en overal, kleine en bijna onzichtbare bewegingen uit te voeren en daarvan te genieten! Ismakogie verbetert je lichaamshouding en versterkt je gevoel van eigenwaarde!’

 

NIET DOEN <> DOEN !!

 Voor u gevonden: tekening afkomstig van de site van Dr. Martha Podleschak

DOEN

Door een juiste houding word/ben/blijf je gezond, jong en slank. Je ervaart geluk

  • Op 2 zitbeenknobbels zitten en bij het zitten je lichaam met 2 voeten ondersteunen; probeer eens vanuit de zitbeenknobbels te groeien
  • Op 2 benen staan; let hierbij op de stand van de voeten: de hielen dichter bij elkaar dan de voorvoeten, wieg op je voeten naar voren en naar achteren
  • Als je loopt, denk dan eens bij elke stap; mijn bovenbeen omhoog. En je loopt mooi rechtop
  • Glimlach vaker aan de binnenkant van je wangen. Je gezicht wordt zachter en de nek losser; de wereld lacht je toe
LIEVER NIET DOEN

Slechte houding maakt je ziek, moe, dik, lelijk en depressief

  • Onderuit gezakt of met verstrengelde armen of benen zitten; de doorbloeding wordt belemmerd
  • Scheef staan (op 1 been staan) veroorzaakt overbelasting enerzijds en verslapping anderzijds, problemen in het bekken en de wervelkolom.
  • Bij het lopen naar de grond kijken. Met een gebogen hoofd loop je snel krom en zakt alles mee naar beneden en naar voren
  • Kiezen en kaken op elkaar klemmen, dit zet je nek op slot: geen doorstroming vanuit en naar je hoofd
Ik heb ervoor gekozen om in het najaar 2017 géén Ismakogie (groeps)lessen aan te bieden. Ik word momenteel geraakt door andere bewegingen en energieën.
Zodra mijn vernieuwde site af is, zal ik een aantal Ismakogie bewegingen uitschrijven en plaatsen in een blog.

5 Reacties op Ismakogie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *