Archief

Een prettige vlucht mede door het beoefenen van Ismakogie

Mijn reis naar Mexico!  – Deel 1

Natuurlijk voel ik me anders in het vliegtuig. Ik ben wat gestresst, moet mijn lenzen uitdoen omdat ik droge ogen krijg. En het eten smaakt niet zoals normaal. Ik drink regelmatig water, de lucht in het vliegtuig is al zo droog. En laat sapjes, frisdranken en koffie/thee staan.

Maar om toch niet te vermoeid,  zonder dikke enkels en stijve spieren aan te komen op het vliegveld van Cancun in Mexico (met een tussenstop in Cuba) doe ik aan beweging.

Opmerkingen:

– Check de basisregels voor Ismakogie op een juiste zithouding en de o zo belangrijke voetsteunpunten.

– Om te weten of je deze bewegingen daadwerkelijk op de juiste manier uitvoert, is het goed om een bezoek te brengen aan je Ismakogiedocent. Je vindt er een bij jou in de buurt op de site van De Nederlandse Anne Seidel Ismakogie Vereniging.

Voeten en tenen:
  • Zet beide voeten plat op de grond. Trek langzaam de voorvoeten omhoog. En laat ze weer zakken. Herhaal in een rustig tempo 15 keer
  • Doe dit vervolgens met de hielen. Ook hier: herhalen 15 keer
  • Voetsteunpunten in veren: rechts, links, samen en afwissend. Ga in gedachten mee met de beweging. Dit is goed voor de circulatie. Én je gehele lijf komt er van in beweging
  • Beweeg de tenen: ga piano spelen; maak ze lang; spreid ze
  • Kruip als een rups naar voren met je voeten en ook weer terug
Enkels:
  • Laat de voorste voetsteunpunten staan en breng de hielen naar buiten en weer terug
  • Breng de voorvoeten met een kleine pasje naar buiten, dan de hielen, dan weer de voorvoeten etc
  • Til een been op van de grond en draai de voet langzaam in een cirkel naar rechts. 15 keer en dan naar links draaien. Idem met andere voet
Knieën en bovenbenen:
  • Plaats je voeten plat op de grond. Zuig de voetsteunpunten van je linkervoet vast aan de vloer (je maakt een stevig standbeen). En til je bovenbeen op (span je  dijbeenspieren aan). 15 keer. Idem met je andere been
  • Probeer met de knie (1 voor 1) de stoel voor je aan te raken
Schouders:
  • Plaats je handen op je benen. Draai één voor één je schouders van voor naar achter. Je maakt een achtje: start rechts voor en ga naar achteren, steek bij de wervelkolom naar voren (het borstbeen) en dan naar links voor en naar achteren etc.. Doe dit iedere keer op een uitademing; 15 keer rechter- en 15 keer linkerschouder
  • Breng in gedachten de tepels richting de schouderbladen (van voren naar achteren)
Rug, buik en armen:
  • Met de gedachte dat ik straks heerlijk aan het strand kan liggen in de overheerlijke zon (in Mexico is het ongeveer 28°C), veer ik een (denkbeeldige) strandbal in voor mijn buik. Doe dit op een uitademing en bemerk dat al je buikspieren, lendenen en armspieren aanspannen
  • Houd nog even die strandbal in gedachten… Je plaatst deze voor de borst, duimen wijzen omhoog. En je draait met die bal naar rechts, terug en naar links en terug