Archief

Voeg omega-3 toe aan je voeding

In mijn vorige blog schreef ik over de zeven natuurlijke behandelwijzen uit het boek ‘Uw Brein als medicijn’ van Dr. David Servan-Schreiber, die allen uitgaan van de eigen genezende kracht van de hersenen. Daarin had ik aangegeven dieper in te gaan op een aantal van deze behandelwijzen. Deze week ‘De omega-3- revolutie!’. Benut direct de ontdekkingen die zijn gedaan met betrekking tot het beheersen van stress, angst en depressies door voeding. Voeg Omega-3 toe aan je voedingspatroon!

Omega-3-vetzuren en je hersenen

De hersenen maken deel uit van het lichaam. Net als de cellen van alle andere organen vernieuwen de hersencellen zich voortdurend. De cellen van morgen worden dus gemaakt van wat we vandaag eten. Essentiële vetzuren of omega-3-vetzuren, die het lichaam zelf niet kan aanmaken, zijn belangrijk voor de opbouw en het evenwicht van de hersenen.
Voeding die arm is aan omega-3 vermindert het ervaren van plezier! Uit onderzoek blijkt dat wanneer men de omega-3-vetzuren weghaalt uit de voeding van ratten waarmee proeven gedaan worden, hun gedrag in een paar weken is veranderd; ze worden angstig, leren geen nieuwe taken meer en raken in paniek in stresssituaties. Dezelfde knaagdieren hebben veel grotere doses morfine nodig voordat hun belangstelling is gewekt, terwijl die drug hét symbool is van ongedwongen plezier.
Verzadigde vetten zorgen voor stijfheid van de hersencellen. Meervoudig onverzadigde vetzuren maken het omhulsel van de hersencellen zachter en soepeler en de communicatie ertussen stabieler. Vooral als het omega-3-vetzuren betreft.Een Brits onderzoek schrijft dat het hele scala van depressieverschijnselen kan worden verminderd door de omega-3-vetzuren: somberheid, gebrek aan energie, angst, slapeloosheid, vermindering van libido en zelfmoordneigingen.

Essentiële vetzuren

Er bestaan 2 soorten ‘essentiële’ vetzuren:
• omega-3, dat voorkomt in algen, plankton en een paar landplanten zoals gras
• omega-6, dat in bijna alle plantaardige oliën en in vlees zit (vooral in vlees van dieren die gevoed worden met granen of diermeel)
De verhouding tussen het aandeel omega-3 en omega-6 zou 1:1 moeten zijn. Echter dit is tegenwoordig niet het geval. De verhouding – in de westerse voedingsmiddelen – varieert tussen 1:10 en 1:20. Een overmaat aan omega-6 in het organisme veroorzaakt bijna overal in het lichaam oxidatie- en ontstekingsreacties!

Waar kunnen we de essentiële vetzuren van het type omega-3 vinden?

De voornaamste bronnen voor de essentiële vetzuren omega-3 zijn algen en plankton. We krijgen ze binnen via vis, schaal– en schelpdieren, die ze in hun vetweefsel opslaan. Zoals de makreel, ansjovis, sardine en haring. Of tonijn, schelvis en forel. Ook zijn er plantaardige bronnen voor omega-3. Dit zijn lijnzaadolie, koolzaadolie, hennepolie en walnoten.
Daarnaast bevatten alle bladgroenten voorlopers van de omega-3 vetzuren, de rijkste bronnen zijn: postelein, spinazie, zeewier en spirulina.

Voedingssupplementen

In de vorm van een voedingssupplement (de Skin Balance capsules van LavieSage, te koop bij La Joie) slik ik zelf omega-3, met een mengsel van de beide visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) en o.a. vitamine E. De beste producten schijnen die te zijn met de hoogste concentratie EPA in vergelijking met DHA.
Daarnaast adviseren verscheidene auteurs om het innemen van visolie te combineren met een vitaminesupplement dat vitamine E, vitamine C, en selenium bevat om de oxidatie van de omega-3-vetzuren binnen het organisme te voorkomen.

 

 omega-3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *