Archief

Upper Crossed Syndrome

Het Upper Crossed Syndrome is de term die wordt gebruikt om een samenspel van klachten te beschrijven dat ontstaat wanneer men een houding heeft met voorover gebogen schouders, en een bolle bovenrug. Door een verkeerde (aangeleerde) houding, of overbelasting van de borstspieren, kan er een ‘aangepaste’ houding van het bovenlichaam ontstaan. Dit heeft effect op andere delen van het lichaam, zoals bijvoorbeeld de nek. Hierdoor verandert er ook iets in de spierbelasting. Sommige spieren verslappen en andere verkorten waardoor het probleem zichzelf in stand houdt of vergroot.  

We zien dit steeds vaker in onze (werk)omgeving. Kijk gerust eens om je heen …

 … Als je nu aan het werk bent:  Zit jij op deze manier achter je PC?

Óf                                                  

 … Sta je zo in het leven: 

 

Werk aan je gezondheid! Door deze onnatuurlijke houding weegt het hoofd ruim 19 kilo

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat elke centimeter dat het hoofd naar voren beweegt van de schouders, het gewicht verhoogd wordt met 10 pound (dit is 4.5359237 kilo). Wordt het hoofd als gevolg van het Upper Crossed Syndrome 3 centimeter naar voren gehouden, dan dwingt het de diverse spieren (o.a. semispinalis, splenii, longissimus) om isometrisch het hoofd op te richten met 42 pound (ruim 19 kilo) ten opzichte van de zwaartekracht. En dan zijn we verbaasd dat zo veel mensen last hebben van hoofdpijn en andere klachten aan bijvoorbeeld hoofd, nek, schouder en/of kaak.

Natuurlijk zijn er diverse oplossingen voor deze klachten te vinden. Er zijn immers ‘vele wegen die naar Rome leiden’… Een tweetal wordt aangereikt door MOVE – Massages & Beweging:

  • Ismakogie werkt!!

De eerste oplossing is: Ga bewegen met Ismakogie. Ismakogie is een houding- en bewegingsleer die aanzet tot bewust dagelijks bewegen. Tijdens de les doen we oefeningen die je vervolgens de hele dag kunt toepassen. Ervaar zelf dat Ismakogie bij iedere beweging het hele lichaam, inclusief het gezicht activeert. En dat met minimale krachtsinspanning!

Het werkt niet alléén bij het Upper Crossed Syndrome preventief en verlichtend, ook bij o.a. knie-, rugklachten, RSI/KANS en incontinentie.

Vitale bijkomstigheid: Het beoefenen van Ismakogie zet een bewustwordingsproces in gang. Zowel op lichamelijk als op geestelijk gebied. Het heeft effect op je hele ‘zijn’. De weg is net zo belangrijk als het resultaat. Uiteindelijk sta je als mens positief, evenwichtig, energiek, ontspannen, zelfbewust en weerbaar, rechtop en in balans op twee benen in de wereld!

  • Massage de veiligste, meest natuurlijke en meest effectieve vorm van pijntherapie

En de tweede oplossing is een (aantal) Myofasciale Triggerpointbehandeling(en). De term ‘myofasciaal’ komt van ‘myogeen’ (spierweefsel) en fascie (bindweefsel). Fascie is een continue baan van bindweefsel dat bestaat in ons hele lichaam. Onze spieren, pezen, gewrichtsbanden, botten en organen zijn door fascie aan elkaar verbonden. Een voorbeeld ter verduidelijking: het ‘witte vliesje’ dat je vast wel eens bent tegengekomen dat nog (gedeeltelijk) om een kipfilet zit.

Een triggerpoint is een mini verkramping in een spier, soms te herkennen als een knoop. Deze spierknopen kunnen er voor zorgen dat je de bewuste spier niet of maar zeer beperkt kunt gebruiken. Je ervaart pijn, stijve spieren, tintelingen, krachtsverlies of verlies aan coördinatie. Triggerpoints ontstaan meestal door een overbelasting van je spieren. Dat kan gebeuren door te zware inspanning, een verkeerde (werk)houding, een acuut trauma (zoals een val of een ongeluk), door inactiviteit (bijvoorbeeld door het dragen van gips) of door stress. Ook pijnvermijdingsgedrag om een pijnlijke spier te ontzien, kan een triggerpoint veroorzaken. Ongezonde voeding, knellende kleding, ziekte of slaapgebrek kunnen de triggerpoints en hun klachten in stand houden.

Bij MOVE – Massages & Beweging behandelen we Myofasciale Triggerpoints met een drukpuntmassage, en hanteren de techniek volgens het handboek Triggerpoint-therapie van Clair Davies. We oefenen druk uit met de vinger of een instrument (Bal, Knobble©, Vierpoot© of Theracane©) op de diverse triggerpoints. Met als doel het triggerpoint te ‘inactiveren’ en daarmee het weefsel schoon te spoelen. Door direct op de triggerpoints te werken, is massage de veiligste, meest natuurlijke en meest effectieve vorm van pijntherapie.

Meer info: IsmakogieTriggerpoint (zelf)therapie