Archief

Een uurtje ontspanning door zachte inspanning

Bezig zijn met Ismakogie is een ontdekkingsreis door je lichaam en geest. Daarnet de les voor morgenochtend (woensdag 4 september van 09.00 uur tot 10.00 uur) geschreven en muziek erbij gezocht.

Wat is Ismakogie?

Ismakogie is een bewegingsleer voor een goede, mooie en gezonde houding. De nadruk ligt op het ‘in programmeren’ van de bewegingen in het dagelijkse leven. Je wordt je bewust van je lichaam. Het werkt preventief aan je gezondheid. En mocht je klachten hebben, weet dan dat als je houding verandert, je klachten heel vaak verminderen of verdwijnen.
Je lichaam beloont je, als je natuurlijk beweegt!

De eerste les van dit ‘najaarsseizoen’ staat in het teken van onze voeten. Drie oefeningen uit deze les vind je hieronder. Nu eerst meer informatie over ‘Hoe zit ik op een juiste manier op een stoel’ en je voetsteunpunten.

Hoe zit ik op een juiste manier?

De stand van de voeten is erg belangrijk als we ‘door het leven gaan’, zelfs bij het zitten. Ga voorop op je stoel zitten. Op de zitbeenknobbels (leg je linkerhand maar eens onder je linker bil en je voelt één van de knobbels direct). Zet de voeten naast elkaar op de grond, de hielen iets dichter bij elkaar dan de voorvoeten. (Op deze manier ondersteunen de hielen je wervelkolom en wordt het gemakkelijker om met een rechte rug te zitten. Bij het beoefenen van Ismakogie – en als je dit al langere tijd doet en hebt geïntegreerd in je dagelijks leven – vormen je wervelkolom en rugspieren je leuning). Let erop dat je in 4 hoeken van 90 graden zit: bij je enkels, knieën, heupen en hals/hoofd. Zo ontstaan er geen blokkades in je lichaam. En kun je de zwaartekracht trotseren.

Voetsteunpunten

De voet bestaat uit losse botjes die door een netwerk van ligamenten en pezen bij elkaar worden gehouden. Daar komen de diverse voetspieren nog eens bij. Dit geheel zorgt ervoor dat het een stabiel draagvlak vormt waarop we stevig staan. Daarnaast moet het soepel en beweeglijk zijn bij het lopen (en springen). Er zijn 3 steunpunten in iedere voet:

  • schuin achter onder het hielbeen (hielsteunpunt)
  • twee sesambotjes (kleine knobbeltjes die zorgen voor een stabiel draagvlak) onder het uiteinde van het middenvoetsbeentje I (grote teen steunpunt)
  • één sesambotje onder het uiteinde van het middenvoetsbeentje V (kleine teen steunpunt)
Drie Ismakogiebewegingen

Benodigdheden voor onderstaande bewegingen: softbal ter grootte van een tennisbal en een stoel (of krukje).

1) Massage voor de voetzolen

Ga goed zitten (zie bovenstaand). Maak van je linkerbeen een standbeen, dit doe je door met je voet het contact met de vloer te verstevigen. Rol de softbal onder je rechtervoet heen en weer, van je hiel naar je tenen. Ga luchtig met de hele voetzool over de bal en druk niet te zwaar (want dan is het direct ook een beweging voor je bovenbeenspieren). Doe hetzelfde met de andere voet.

2) De overlangse voetboog

Ga goed zitten. Maak een standbeen van je linkerbeen. Leg de softbal onder het midden aan de mediale kant (binnenkant) van je voet. Zorg ervoor dat de buitenrand van je voet op de grond blijft. Blijf rechtop zitten als je het balletje zachtjes in veert met je voet- en beenspieren. Doe dit niet met je gehele gewicht! Ismakogie is zacht voor je lichaam, met een recht opgaande houding die doorwerkt in het gehele lichaam zélfs tot in de mimische spieren. Druk je het balletje in met je hele gewicht, dan kun je je voorstellen dat je behoorlijk tegen de zwaartekracht inwerkt en je gehele lichaam ‘hangt’.
Voel dat het balletje de voetboog modelleert. En je steviger staat op je voeten. Doe hetzelfde met de andere voet.

3) Beweging voor de voorste dwarse voetboog

Ga goed zitten. Leg het balletje onder de voorvoet. De voorste steunpunten kunnen nu niet bij de grond. Buig de voorvoet over de bal naar de grond tot de toppen van de tenen de grond raken. Doe dit ook bij je andere voet. Bemerk dat je door deze beweging een soepele voorvoet ontwikkelt.

Ik zie er naar uit: Het wordt weer een heerlijk uurtje ontspanning door inspanning…