Archief

Yin en Yang in je lichaam in balans?

In Nederland kennen we de Schijf van Vijf als basis voor een gebalanceerd dieet. In België en de VS wordt vooral de voedseldriehoek gebruikt. Nu heb ik onlangs het boek De Voedselzandloper gelezen. De schrijver van dit boek, Kris Verburgh – arts en onderzoeker heeft een nieuw model ontwikkeld, de voedselzandloper. De voedselzandloper is gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten in voeding en het verouderingsproces. In dit boek geeft Kris duidelijk weer wat de ongezonde voedingsmiddelen zijn, zodat je weet waarop je moet letten. Bovendien is meteen te zien hoe je de ongezonde voedingsmiddelen door gezondere alternatieven kunt vervangen.
Ook heb ik de boeken ‘De Hormoonfactor’ en ‘Het Hormoonbalansdieet’ gelezen en voor een groot gedeelte in praktijk gebracht. Deze twee boeken, geschreven door Ralph Moorman- studeerde levensmiddelentechnologie aan de Universiteit in Wageningen en is lifestyle- en fitnesscoach – gaan ervan uit dat een verstoorde hormoonbalans de oorzaak is van overgewicht. Dit komt door onze huidige manier van leven en eten. Het eten van de juiste voeding brengt de hormonen weer in evenwicht. Hierdoor verlies je automatisch de kilootjes. Het gaat er dus voornamelijk om wat je eet. Leuke bijkomstigheid: er hoeven geen calorieën geteld te worden.
Alle drie zijn dit boeken die naar mijn mening een gezonder alternatief zijn voor de Schijf van Vijf!

Vorig jaar heb ik een cursus Chinese Voedingsleer gevolgd. En ik kan je vertellen dat weinig mensen iets van Yin / Yang voedsel afweten. En hierover gaat dit blog.
De oude Chinezen wisten dat voedsel belangrijk is om mensen gezond te houden. Door je dagelijkse voedselopname kun je de Yin / Yang weer in balans krijgen, zodat je sterker en weerbaarder door het leven kunt gaan.

Yin / Yang voedsel

Ga nu bij jezelf eens na of je tevreden bent over je eigen yin-yangbalans. Kun je wel een oppepper gebruiken (te yin), ben je in balans, of juist overactief (te yang). Via voedsel kun je meer yin of meer yang in je leven inbrengen. Iemand die meer energie kan gebruiken, neemt meer yang gedomineerd voedsel. Degene die overactief is gebruikt meer Yin gedomineerd voedsel. Degenen die in balans zijn gaan daar lekker mee door.

Hoe herken je Yin / Yang voedsel?

Ons voedsel is in te delen in drie groepen: yang gedomineerd voedsel, yin gedomineerd voedsel en neutraal voedsel. Je kunt door het toepassen van vier eenvoudige principes zelf voedsel indelen in één van deze drie categorieën.

Hoe doe je dat?

Er zijn vier principes om yin- en yangvoedsel te bepalen:

  • Het watergehalte van het voedsel

– Voedsel met een hoog watergehalte is yin gedomineerd.

– Voedsel met een laag watergehalte is meer yang gedomineerd.

  • De temperatuur van het voedsel

– Koud voedsel is meer yin gedomineerd.

– Warm voedsel is meer yang gedomineerd.

  • De kleur van het voedsel

– Voedsel met een witte, blauwe of een groene kleur is meestal yin gedomineerd.

– Voedsel met een rode of gele kleur is vaak yang gedomineerd.

  • De bereidingswijze van het voedsel

– Rauw voedsel en voedsel dat gekookt of gestoomd is, is yindominant.

– Na wokken, roosteren en frituren is voedsel yangdominant.

Er is geen voedsel dat uitsluitend yin of yang is. Wel is het zo dat meestal één van de twee energieën domineert. Met behulp van de vier principes kun je van elk voedsel vaststellen of het meer yin of yang gedomineerd eten is. Voorbeelden van yin gedomineerd voedsel zijn: thee, krab, witte vis, melk, de meeste groenten en fruit en water. Voorbeelden van yang gedomineerd voedsel zijn: granen, roggebrood, koffie, vlees, kip, eieren, noten, rijst en rode wijn.

Aan de slag om je Yin en Yang in balans te brengen! Als je behoefte hebt aan meer yang in je leven, dan neem je meer yang gedomineerd voedsel tot je. Als je behoefte hebt aan meer yin in je leven, dan eet je meer yin gedomineerd voedsel. Zo simpel is het.

Een bekend Chinees gezegde is dat je uiteindelijk wordt wat je eet!